Türkiye Tarım Lisans Eğitimi Reformu ve Yapılandırma Önerileri
AMAÇ: Bu rapor, multidisipliner ve ilgili kurumlar yaklaşım, bölgesel odaklanma ve genç liderlik vurgusuyla Türkiye tarım eğitiminin küresel rekabet gücünü artırmayı hedeflemektedir. Ama esas nedenin 21. asra iş mini veren tebliğ etmeye başlayan biyoteknoloji ve yazılım teknolojileri olduğunu belirtmemiz gerekir. Müfredat oluşturulurken bu 2 önemli konuyu oluşturan bilim dallarının ders müfredatında mutlaka yeri olacaktır. Bu perspektiften bakarak konuyu aşağıdaki şekilde irdeleyebiliriz.
1. Müfredat Tasarımı ve Uzmanlaşma
Tarım eğitimi, biyoloji, mühendislik, ekonomi ve
teknoloji gibi multidisipliner alanları kapsadığından, tek bir alan içinde
tasarlanması mümkün değildir. Bunun yerine, alanlar arası işbirliği ile
uzmanlaşmış komisyonlar oluşturulmalıdır.
Öneriler:
- Ziraat
Mühendisliği, temel bilimler ve mühendislik dersleri
ile desteklenmeli, ancak belirli alanlar lisansüstü uzmanlığa bırakılmalıdır.
- Yeni
Uzmanlık Dalları:
- Bitki
Biyoteknolojisi ve Genetik Mühendisliği (Biyoloji/Temel
Mühendislik ağırlıklı),
- Akıllı
Tarım Sistemleri (Veri Bilimi, nesnelerin
interneti Elektronik tabanlı),
- Sürdürülebilir
Tarım
- Ekosistemleri (Çevre
Mühendisliği ve Ekoloji entegrasyonlu).
- Temel
Mühendislik Dersleri (makine, inşaat) ilgili
fakültelerde alınmalı; tarımsal ekonomi için ekonomi-işletme fakülteleri
ile ortak programlar geliştirilmelidir.
2. Merkezî Yapılanma: Çukurova Üniversitesi
- Çukurova
Üniversitesi, 20.000 dekar arazi, subtropik Meyveler
Araştırma ve Uygulama Merkezi, kapatılan TÜBİTAK-Çukurova İleri Tarım
Teknolojileri Araştırma ve Geliştirme Enstitüsünün tekrar açılması ve uluslararası akademik kadrosuyla pilot
üniversite olmaya uygundur. Ancak, bölgesel ihtiyaçlar göz
önüne alınarak:
- "Hub-and-Spoke"
Modeli: Çukurova, Ankara ve Ege
Üniversitelerii’ni merkez alan, diğer 33 fakülteyi bölgesel ihtisaslaşmaya
yönlendiren bir ağ kurulmalıdır.
- Örnek:
Çukurova (Akdeniz tarımı), Ankara (Kuru tarım ve politika), Ege (Organik
tarım ve ihracat odaklı).
3. Pilot Uygulama ve Müfredat Yaygınlaştırma
- Pilot
Fakülteler: Çukurova Üniversitesi (altyapı
avantajı) ve Ankara Üniversitesi (kurumsal deneyim) ile başlanmalıdır.
- 21.
Yüzyıl Becerileri: Dijital tarım, biyoteknoloji,
drone teknolojileri ve agro-ekonomi dersleri pilotlarda test edilmeli;
başarılı olanlar TÜBİTAK-YÖK iş birliği ile diğer fakültelere adapte
edilmelidir.
4. Bölümlerin Yeniden Yapılandırılması
- Mevcut
10 Bölümün İrdelenmesi:
- Tarım
Makineleri ve Tarımsal Yapılar bölümleri,
Makine/İnşaat Mühendisliği fakülteleri ile birleştirilmeli; ziraat
fakültesi "uygulama" derslerini üstlenmelidir.
- Bitki
Koruma: Lisans düzeyinde "Bahçe/Tarla
Bitkileri" içinde temel dersler verilmeli; uzmanlık yüksek lisansla
sağlanmalıdır.
- Tarımsal
Ekonomi: İktisat/İşletme fakülteleri ile çift
anadal programları teşvik edilmelidir.
5. Uygulama Çiftlikleri ve Araştırma
Merkezlerinin Etkin Kullanımı
- Çukurova
Üniversitesi Çiftliği:
- Öğrencilerin
4 yıl boyunca proje bazlı staj yapacağı "Yaşayan Laboratuvar"
modeline dönüştürülmeli.
- Subtropik
Meyveler Araştırma ve uygulama Merkezi, öğrenci projeleri ve startup’lara
açılmalı; TÜBİTAK’ın kurduğu Çukurova İleri Tarım Teknolojileri ve
uygulama Enstitüsü tekrar yeniden canlandırılmalıdır.
6. 21. Yüzyıl Teknolojilerine Adaptasyon
- Zorunlu
Dersler:
- Biyoteknolojiye
Giriş,
- Tarımda
Yapay Zekâ Uygulamaları,
- Beslenme,
biyotik ve abiyotik streslere jarşı kullanılabilecek Mikrobiyom
çalışmalar başlatılmalı.
- Dijital
Tarım Ekosistemleri.
- Yeni
Bölümler:
- Tarım
Yazılım Mühendisliği (Bilgisayar Mühendisliği ile
ortak),
- İklim
Dostu Tarım Sistemleri.
7. Akademik ve Politik Öneriler
- Genç
Liderlik: Yeni kurulacak bölüm/enstitü
başkanlıklarına 45 yaş altı, uluslararası deneyimli akademisyenler
getirilmeli.
- Yaşlı
Akademisyenler İçin: Dijital dönüşüm ve biyoteknoloji
odaklı hizmet içi eğitimler zorunlu tutulmalı.
- Ulusal
Bilim Politikası: TÜBA, TÜBİTAK ve YÖK tarafından
"Tarım 4.0" hedefli 10 yıllık yol haritası hazırlanmalı; ithalat
bağımlılığını kıracak AR-GE projeleri (tohum, tarım robotları)
önceliklendirilmelidir.
Sonuç ve Çağrı
Türkiye, Atatürk’ün başlattığı "bilimsel tarım"
vizyonuna dönmeli, genç nesilleri teknolojiokuryazarı ve sürdürülebilir
tarım liderleri olarak yetiştirmelidir. Çukurova Üniversitesi’nin
altyapısı ve bölgesel avantajları bu reformun lokomotifi olabilir. Acil
adım: YÖK bünyesinde Tarım Eğitimi Reform Komisyonu kurulması
olmalıdır. Konunun bilimsel izlenmesi ve devlet planlama hedeflerine paralelliği
için gereklidir.
NOT: Bu konuda detaylı bir rapor YÖK'e gönderilmiştir.
Hazırlayan Prof. Dr. Ahmet Çınar
Tarih: 20 Şubat 2025
Etiketler: 21. asırda tarım eğitimi, Tarım 4 de eğitim
0 Yorum:
Yorum Gönder
Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]
<< Ana Sayfa